Friday, December 5, 2014

Waktu berpantang yang amat superb!!

Bismillahirrohmanirrohim..
Assalamualaikum..

Hari ini hari ke 48 , saya selamat melahirkan baby Zulaykha Al Farafisyah..  anak ke 6,juga hari pertama saya tulis entry selepas bersalin.. Alhamdulillah..

Suka saya share dengan kalian semua.. rumah kami didatangi keramat hidup kami.. iaitu mak dan abah.
diorang nak tengok baby..  cucu lah katakan.. cucu ke 13. ramaikan? Alhamdulillah..

Entry kali ini, nak cerita set berpantang.. kiranya ini kali ke6 lah saya berpantang.. macam2 jenama saya dah cuba.. setiap anak , lain jenama jamu set bersalin.. mungkin saya belum jumpa jamu yang ok kot.. atau pun salah cara pemakanannya.. pendek kata , memang tak serasi.. dari jenama Nxxx , Sxxx ..

Ditakdirkan Allah, kali ini , set lepas bersalin ini.. amat serasi.. sihat je badan.. baby pun ok..Alhamdulillah..
Saya  ambil b complex.. zinc .. vitamin c ,vitalea , Esp..

Syukur sangat.. happy sebab tak payah susah2.. just continue set hamil hari tu..best2..

Biasanya b complex terkenal dengan vitamin cool.. mcm penenang jiwa.. hahahai.. anak doh ramai ni.. faham2 je lah.. nak2 pulak kita tgh berpantang ni..
nasib le.. vitamin ini tak ku tinggalkan .. pejam mata, urut dada..
tp yang bestnya time pantang ni lah jadi maskin kemas sentiasa.. hahhahai..

Time pantang anak yang sebelum ni , mmg saya kuat minum susu.. dalam pantang je.. hampir 4 kg susu saya minum.. memang badan makin sihat.. maintain je dr sebelum beranak.. hahahai..  nak cukupkan zat susu dan bykkan susu lah konon.. padahal ilmu yang tak ada..
kali ni.. mudah sikit.. ambil kalsium sebelum tidur dan Esp di waktu pagi.. hahahai.. mudah.. jimat kerja dan sihat.. yang bestnya.. hari ke 21 , saya dah turun 14 kg.. erti kata dah kembali sebelum bersalin.. sekarang misi turunkan lagi 10 kg.. untuk sihat dan ideal pula.. target 50 kg..  mmg jauh lagi.. InsyaAllah.. hari itu akan tiba juga nanti.. Aminn!! Saya yakin!!

Ha!! ni nak cerita pasal zinc.. memang superb sangat2..  kali ini luka terbanyak sekali..( nanti entry akan datang saya kongsikan kisah bersalin yang best kali ni ). tp, kali inilah luka baik dengan cepat sekali.. hari kedua dah tak rasa apa2.. semua dengan izin Allah.. kalau dulu.. 2 minggu pun seram sejuk lagi wehhh..

Ringkasnya senang berpantang kali ini memang best!! Banyak juga belajar dari pengalaman dan kesilapan.. Alhamdulillah.. Semuanya nikmat Allah..

saya sertakan detail vitamin vitamin ini bertindak untuk ibu berpantang..






0 comments:

Post a Comment